Je dodnes jednou z největších osobností Rallye Dakar.
Ze všech závodníků v historii má Monsieur Dakar na svém kontě druhou nejlepší bilanci pódiových umístění, před ním je již jen nedostižný Stéphane Peterhansel. Velkou část svého dětství strávil spolu se svým otcem na dílně, kde vznikaly vozidla vlastní konstrukce. V roce 1968 začal pracovat v kopřivnické Tatře na montáži a následně jako zkušební řidič. Testování a servis vozidel značky TATRA v zahraničí se staly zdrojem cenných zkušeností.
Skutečné závodnické začátky Karla Lopraise se datují až se začátkem tatrovácké účasti na Dakaru v roce 1986. V té době byl už zkušeným testovacím jezdcem Tatry a v závodě zúročil léta praktických poznatků s provozem těchto vozidel v extrémních podmínkách. Už při druhé účasti v roce 1987 získal pro Tatru dakarské stříbro a o rok později poprvé vyhrál. V letech 1988-2001 zvítězil celkem šestkrát a v době svého šestého prvenství byl nejúspěšnějším dakarským závodníkem historie.Jeho žákem a následovníkem v soutěžích kamionů je jeho synovec Aleš Loprais, který se s ním sešel v jedné posádce při závodě roku 2006 jako navigátor.
Karel Loprais byl rovněž zvolen českým motoristickým sportovcem století, několikrát získal Zlatý volant ve své kategorii a v roce 2007 obdržel Zlatý volant za celoživotní přínos motoristickému sportu.Kromě Dakaru se aktivně účastnil i Rallye Paříž-Peking a dubajské Desert Challenge.V květnu 2011 byl jmenován vládním zmocněncem pro oblast bezpečnosti silničního provozu.Je ženatý, má dva syny a bydlí ve Frenštátě pod Radhoštěm.
Rallye Dakar: 19 účastí
1. místo: 6x
1988 Karel Loprais / Radek Stachura / Tomáš Mück TATRA
1994 Karel Loprais / Radek Stachura / Josef Kalina TATRA
1995 Karel Loprais / Radek Stachura / Tomáš Tomeček TATRA
1998 Karel Loprais / Radek Stachura / Jan Čermák TATRA
1999 Karel Loprais / Radek Stachura / Josef Kalina TATRA
2001 Karel Loprais / Petr Hamerla / Josef Kalina TATRA
Datum aktualizace:
10.2.2023